Zarówno wśród rodziców, jak i uczniów istnieje błędne przekonanie, że szkolna wiedza potrzebna jest jedynie, by zdać egzamin. Tymczasem m.in. umiejętności matematyczne to niezastąpiona baza kompetencji, które ułatwiają nam codzienne życie. Dziś opowiemy o zaletach płynących z nauki matematyki.
Matematyka przydatna w kuchni
Jak obliczyć, ile gramów jest w litrowym dzbanku? Skąd wiemy, ile dekagramów mieści się w 300 gramach mąki? Oczywiście tego wszystkiego dowiemy się na lekcjach matematyki! Na szczęście coraz częściej możemy zauważyć w podręcznikach, ćwiczeniach i innych materiałach edukacyjnych zadania matematyczne oparte na realnych, codziennych doświadczeniach. Dawne anachroniczne polecenia typu „Marysia zjadła 600 jabłek, a 200 oddała Markowi. Ile Marysia zjadła jabłek?” odchodzą do lamusa. Twórcy m.in. poprzez takie zadania: https://www.zadania.pl/matematyka/ksiazka-17/strona-11/zadanie-8451 starają się połączyć rozwój matematycznych kompetencji z praktyczną wiedzą kulinarną. Polecenia w tym duchu to także efektywna nauka. Dlaczego?
Nie od dziś wiemy, że motywacja odgrywa wielką rolę w nauczaniu. Jeśli dziecko odczuwa, że wiedza, którą musi zdobyć, jest nieprzydatna i odrealniona, niechętnie będzie się uczyło lub szybko zapomni o tym, co poznało na zajęciach. Także wiedza nieutrwalana, jedynie przeznaczona, by zdać testy, z czasem zanika, a jej miejsce zajmują treści uważane przez osobę za pożyteczne.
Dlatego też nauka matematyki w kuchni to doskonały pomysł. Nie tylko uczymy się jednostek miar i wag, ale przepisy kulinarne to idealny sposób na naukę ułamków, proporcji, procentów itp.
Matematyka rozwija logiczne myślenie
Nawet niepozorne ćwiczenie z matematyki może zaowocować w przyszłości. Nie ukrywajmy, że jest to dziedzina, która wymaga systematyczności. Młody człowiek uczy się więc nie tylko wzorów, sposobów rozwiązania zadania, ale przede wszystkim skrupulatności – matematyka nie wybacza błędów. Z kolei błąd matematyczny uczy wnikliwości, szukania odpowiedniego rozwiązania, co oczywiście wspiera w kształtowaniu kompetencji logicznych. Ciągłe analizowanie treści polecenia, szukanie rozwiązań pomagają rozwiązywać nie tylko zadania matematyczne, ale i wiele problemów dnia codziennego, jak np. różnice zdań czy konflikty międzyludzkie.
Dzieci, które uczą się z zainteresowaniem matematyki to także dobrzy mówcy. Jak to możliwe? Otóż w każdej dyskusji są w stanie znaleźć racjonalne argumenty, oparte na logice, co jest niewątpliwie pożądaną kompetencją przyszłości.
Dlatego też matematyka to nieodzowny element życia inżynierów, budowniczych, myślicieli, ale również sportowców czy muzyków. Struktura piosenki, kompozycja na skrzypce również powinna być oparta na jakiejś prawidłowości, którą pozwala dostrzec matematyka. Nie bez powodu np. przy Mozarcie doskonale uczy się nasz mózg.
Wbrew pozorom także nauka teorii matematycznej ma wielki i przydatny wpływ na nasze życie. To ciągłe rozwijanie pamięci i funkcjonalne z niej korzystanie. Obliczenie prostej trasy z punktu A do punktu B przydaje się w dorosłych podróżach autem czy pociągiem.
Na koniec coś zupełnie nieoczywistego. Mało osób zdaje sobie sprawę, że tak naprawdę matematyka w dużej mierze oparta jest na abstrakcji, szczególnie ta w zaawansowanej formie. Dlatego też matematyczne zadania rozbudzają także obszary naszego mózgu odpowiedzialne za wyobraźnię, kreatywność, abstrakcję.
Te wszystkie zalety matematyki mogą w pełni rozwinąć się, jeśli – przypomnijmy – dziecko zauważy w tym sens. Dlatego tak ważne jest, aby zarówno szkoła, jak i rodzice podkreślali ważność tego przedmiotu, ukazywali jej praktyczność i doceniali rozwój kompetencji matematycznych.