Każde dziecko jest inne, ma też inny poziom wrażliwości i potrzeby. Wraz z pójściem do szkoły musi dostosować się do panujących tam zasad, co na samym początku może być bardzo trudne, dlatego niezbędne są tutaj wysokie kompetencje nauczycieli. Warto pamiętać, że lekcje starszych dzieci zdecydowanie różnią się od tych w klasach 1-3. Tutaj niezbędna jest nie tylko wiedza w zakresie przedstawianego materiału, ale przede wszystkim duża znajomość psychiki dzieci, które w tym wieku są szczególnie wrażliwe. W dzisiejszym tekście udzielimy Wam kilku rad, jak prowadzić takie zajęcia. Nauczanie wczesnoszkolne jest naprawdę wymagające, jednak absolutnie nie można się zniechęcać, gdyż uśmiech uczniów może wynagrodzić nawet duże trudności.
High need baby – nie tylko u niemowląt
Wielu rodziców często spotyka się z pojęciem „high need baby”. Termin ten odnosi się do dzieci, które często wymagają ciągłej bliskości i często mają problemy ze spaniem w swoim łóżeczku. Najchętniej byłyby cały czas noszone na rękach. Należy zdawać sobie sprawę, że nie jest to wina rodziców, jeżeli dziecko jest np. bardzo płaczliwe, wszak zapewniając mu wszystko, co należy muszą pamiętać, że każdy maluch jest inny. Warto także pamiętać, że nawet dzieci w wieku wczesnoszkolnym nadal mogą wykazywać szczególne potrzeby w zakresie zainteresowania się ich osobą, ale również problem z tęsknotą za rodzicami, która w wielu przypadkach dotyczy głównie matki. Tutaj bardziej ważne jest odpowiednie zachowanie nauczycieli, wszak edukacja wczesnoszkona nie tylko opiera się na przekazywaniu wiedzy, ale również bardzo ważne jest zapewnianie odpowiednich potrzeb, które obejmują przynależność. Dlatego niezależnie od sytuacji, nauczyciel powinien podmiotowo traktować wszystkich uczniów, jednak w razie konieczności szczególną uwagę poświęcać uczniowi o większych potrzebach. Należy przy tym wiedzieć, że dzieci szybko się asymilują, zatem już po kilku miesiącach uczeń może bez problemu przystosować się do lekcji, jednak wymaga to pełnego zrozumienia i dużej cierpliwości. Należy także być w stałym kontakcie z rodzicami, którzy powinni na bieżąco orientować się w sytuacji.
Pomoce naukowe są ważne
Bardzo często za najtrudniejsze uważa się nauczanie wczesnoszkolne. Jest w tym dużo prawdy, gdyż dzieci na samym początku muszą przystosować się do zasad panujących w szkole. Z zajęć w zerówce, które w dużej mierze opierały się na zabawie są obecnie zmuszone do siedzenia w ławkach szkolnych. Dlatego przejście z zerówki do szkoły może nie być dla nich specjalnie łatwe. Zatem przynajmniej przez pierwsze 2 miesiące lekcje powinny mieć formę możliwie najluźniejszą, co pozwoli dzieciom powoli przystosowywać się do 45 minutowych lekcji. Bardzo ważne jest też korzystanie z pomocy naukowych, choćby w formie klamerkowania, tablic edukacyjnych czy choćby pomocy sensorycznych.
Obserwacja ucznia
Nawet, jeżeli pozornie uczeń nie wykazuje problemów, gdyż nie przeszkadza w zajęciach nie oznacza to, że nie czuje się zagubiony, bądź też nie ma kłopotów z nauczeniem się danych literek. Bardzo ważna jest kontrola i częste przeglądanie postępów uczniów. Przy czym podczas zebrań z rodzicami należy poruszyć aspekt kontroli i konieczność pomagania dzieciom w nauce, pomimo tego, że jest to edukacja wczesnoszkolna. Opiekunowie powinni zdawać sobie sprawę, jak ważne są regularne ćwiczenia, choćby rysowania szlaczków czy też pisania pierwszych literek. Jeżeli dziecko wykazuje problemy z koordynacją, to niezbędna jest szczególna pomoc, dzięki której można zapobiec dalszym zaległością.
Zapewnienie wsparcia
Dzieci należy traktować podmiotowo, nawet jeżeli wykazują nieodpowiednie zachowanie, przy czym już od początku należy obserwować klasę i relacje panujące wśród nich. Jeżeli zauważymy, że jakiś uczeń wyraźnie odstaje od grupy, bądź co gorsza inne dzieci dokuczają mu, bądź naśmiewają się, nawet jeżeli źle odpowie na zadane przez nauczyciela pytanie, to należy szybko wdrążyć odpowiednie rozwiązania, a w razie konieczności zorganizować w trybie pilnym zebranie, gdyż również rodzice powinni wyraźnie korygować nieprawidłowe zachowania.
Edukacja wczesnoszkolna nie jest łatwa. Jednak daje też naprawdę wiele satysfakcji, gdyż przystosowuje dzieci w dużej mierze do życia w grupie, ale wpływa także na rozwój intelektualny.
Generalnie edukacja wczesnoszkolna nie jest dla wszystkich nauczycieli, sama niestety skoncentrowałam się na niej i zawiodłam 🙂
Jap polecam też rozszerzyć nieco ten temat i zajrzeć na stronę pieknimlodzi.pl z licznymi poradnikami dla rodziców i nauczycieli.
Fajny wpis. Wnosi dużo jeśli komuś wydaje się że prowadzenie lekcji to zabawa. Dzieci w tym wieku wymagają innego rodzaju uwagi i przede wszystkim cierpliwości nauczyciela. Polecam wpis myszka-sklep.pl.