Praca w zespole już dawno została doceniona przez korporacje i duże firmy, które wierzą, że właściwe zarządzanie grupą ludzi pomaga w osiąganiu najbardziej odległych celów. Zarządzanie projektami to temat tak obszerny, że można podjąć naukę z nimi związaną na uczelni wyższej. Czy warto zdecydować się na edukację w tym kierunku?
Praca w zespole już dawno została doceniona przez korporacje i duże firmy, które wierzą, że właściwe zarządzanie grupą ludzi pomaga w osiąganiu najbardziej odległych celów. Zarządzanie projektami to temat tak obszerny, że można podjąć naukę z nimi związaną na uczelni wyższej. Czy warto zdecydować się na edukację w tym kierunku?
Zarządzanie projektami a ludźmi – podstawowa różnica
Wielu maturzystów wybiera kierunek zarządzanie z myślą o kierowaniu wielkimi projektami. Codzienne obowiązki menagera to jednak co innego niż studia podyplomowe zarządzanie projektami. To drugie ma przeważnie ściśle ustalony czas, w którym wszystko musi być dopięte na ostatni guzik. Projekt taki będzie więc wymagał ogromnej koncentracji i uwagi, a przede wszystkim umiejętności zarządzania grupą, by doprowadzić plan do końca w wyznaczonym czasie. W takiej sytuacji liczy się precyzja w rozdzielaniu zadań, dokładne określenie schematu działań i wyznaczanie konkretnych ról poszczególnym członkom zespołu.
Lider na właściwym stanowisku
Osoba rozważająca studiowanie zarządzania projektami powinna mieć przede wszystkim cechy lidera. Niemałe znaczenie ma też wizja osiągnięcia celu i umiejętność dążenia do niego poprzez realizację założonych działań.
Duże projekty w firmach mają często bardzo skomplikowaną strukturę, a ich realizacja może obejmować wiele działów, które działają w sprzeczności ze sobą. W tym momencie powinny ujawnić się cechy dobrego menagera, który sprawnie rozpozna nastroje i sprosta rozbieżnym oczekiwaniom. Osoba taka powinna wykazać się odpornością na wszelkie naciski, a przede wszystkim dojrzałością.
Zarządzanie projektami w praktyce
Podstawą pracy project menagera jest umiejętne operowanie wykresami słupkowymi i wyznaczanie struktury podziału pracy. Tego a także innych umiejętności praktycznych student nauczy się w trakcie studiów podyplomowych. Plan zajęć obejmuje również wyznaczanie kamieni milowych projektu i dążenie do ich realizacji. W trakcie przyswajania wiedzy student opanuje również umiejętność komunikacji z członkami zespołu, partnerami, dostawcami, a nawet z mediami i ludźmi ze świata polityki.
Jako że każdy projekt jest inny, od absolwenta kierunku zarządzania projektami oczekuje się refleksyjności oraz otwartości na naukę każdego dnia.
Project manager potrzebny w każdej branży
Specyficzna sytuacja na rynku gospodarczym sprawiła, że wciąż powstają projekty, których celem jest stworzenie aplikacji, przeprowadzenie kampanii reklamowych, wdrażanie nowych produktów czy budowa programów. Tylko 1/3 wszystkich projektów kończy się sukcesem – w większości odbiegają one realizacją od wyznaczonego czasu z uwagi na brak odpowiednich umiejętności.
Dojrzałość projektowa w firmach i organizacjach przekłada się na rosnące zapotrzebowanie na specjalistów w tej dziedzinie. Uzyskana na studiach wiedza może być zatem wykorzystana w każdej branży i niemal na każdym stanowisku. Rola kierownika projektu ma coraz większe znaczenie, o czym świadczy fakt, że w niektórych firmach tworzone są specjalne działy do zarządzania projektami. Rosnąca popularność zawodu przemawia za tym, by ukończyć studia kierunkowe i podbić rynek pracy jako specjalista.